Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Brian Lexmond - WaarBenJij.nu Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Brian Lexmond - WaarBenJij.nu

Hong Kong

Door: Brian

Blijf op de hoogte en volg Brian

04 Maart 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Het was 's ochtends een uur of 7 lokale tijd (+7), toen we aankwamen op de luchthaven van Hong Kong International. De reis met een ruim vliegtuig van Cathay Pacific Airways verliep goed. Ondanks de beenruimte en alle inspanningen van opgemaakte stewards (en stewardessen), is het ons niet gelukt om onderweg te slapen. De films 12 years a slave en All is lost doodde de tijd.
Op het vliegveld dat van binnen het aanzicht heeft van de Arena hebben we geld gewisseld en een trein/metro kaart gekocht, om vervolgens snel te vertrekken. Het was toch wel even wennen met die backpacks op onze rug bleek even daarna (qua gewicht). Thuis hadden we de tassen met het volle gewicht nog niet om gehad, maar gelijk in de travelbags gezet. De metro die er opvallende netjes uitzien hier, bracht ons binnen no time naar een busoverstap plaats waar een gratis shuttle busje ons naar ons hostel bracht. Op plaats van bestemming, bleek het in de megadrukke stad Hongkong lastig zoeken naar een klein hostel. Na wat vragen vonden we de ingang in een soort klein winkelcentrum. Het duurde even voordat de lift, die maar liefst 15 verdiepingen afgaat, ons op de juiste verdieping afzette. Aldaar troffen we een aardige jonge Hongkongnees (zo noemen we ze maar voor het gemak), die ons aangaf dat de kamer nog niet gereed was. We besloten onze tassen achter te laten en met onze handbagage vol waardevolle spullen even op verkenning te gaan.
Na een kort stukje lopen door drukke winkelstraten, waar niemand bezuinigt op lichtreclame in alle kleuren, kwamen we aan bij de haven. Hier meerden ferry's aan die lokale bevolking en toeristen naar de overkant van het water brachten. Hong Kong is namelijk opgedeeld in gebieden/eilanden, die zowel per boot als per metro afzonderlijk bereikbaar zijn zo bleek later. Wij besloten op dat moment om even op een bankje te gaan liggen met uitzicht op de schitterende skyline van Hong Kong. Op de achtergrond hoorden we muziek dat afkomstig was vanaf een hardloop parcours, waarop voornamelijk kinderen renden voor een goed doel.
Op de terugweg merkten we dat ook in Hong Kong links gereden wordt, daaraan kunnen we dus vast wennen voor de rest van onze reis. We kochten bij een klein supermarktje wat flessen water en gingen terug naar ons Hostel. Daar aangekomen wees de Hongkongnees ons de kamer. Het was even slikken toen we zagen hoe groot, lees klein, de kamer was. Zoiets had Brian (op de kamer van Max na in zijn oude huis) nog nooit gezien. De douche en wc waren gevestigd in een hokje, de voordeur kan net open, verder is er plaats voor 2 backpacks, de rest van de kamer wordt gevuld door het bed en een klein koelkastje. Het was een bewuste keuze geweest om te kiezen voor een budgettair aantrekkelijke overnachtingsplaats, we zouden er alleen slapen. Dat hebben we dus letterlijk ook maar gedaan. In de avond zijn we met de metro naar de Temple Street Market geweest, een plek waar vanaf half 5 lokale handelaren allerlei kraampjes opzetten en er de gehele avond hun waar verkopen. Middenin die markt hebben we bij een Aziatisch tentje gegeten, alvorens we uitgeput richting kamer zijn teruggekeerd. Het grote voordeel van de kamer was wel dat er een sterke wifi verbinding aanwezig was, wat uiteindelijk zorgde dat Brian op zondagavond wel Feyenoord-Ajax kon kijken.
Dag 2 hebben we flink uitgeslapen, wat ook wel nodig was want de jetlag zit er nog behoorlijk in (vooral bij Claudia). We zijn met onze kleine rugzakken bepakt met een jasje, foto apparatuur en wat drinken richting de metro gegaan. Vanuit daar zijn we met metro en bus naar Ngong Ping gegaan, alwaar de grootste Buddha ter wereld op een berg staat (zie foto). Dit grote beeld wordt omringd door 6 kleinere beelden die offers brengen. Brian, altijd op zoek naar geld dacht een muntje te vinden, waarna hij er bijna meteen opdook. Een paar centimeter voor de grond bedacht hij zich dat er toch wel heel veel munten op de grond lagen: Offers!
De metro bracht ons vervolgens naar Hong Kong Centrum, de kant van de stad die we vanaf de haven hadden gezien de dag ervoor. Hier liepen we tussen de hoge wolkenkrabbers, zakenlui en gigantische winkelketens door. Ieder enigszins toonaangevend merk heeft hier tenminste een pand staan.
Het weer in Hong Kong is niet om over naar huis te schrijven, toch doen we dat nu. Het is gelukkig droog, maar behoorlijk bewolkt en mistig. Toch besloten we de gok te wagen om met een busje naar de peak te rijden. De peak is een uitzichtpunt op de Mount Austin die een schitterend zicht op de skyline van Hong schijnt te geven. Schijnt, daar we boven door de dichte mist amper 30 meter konden zien, laat staan de skyline die zich enkele kilometers verder en honderden meters lager van ons bevond. Morgen weer een kans dachten we... Terug in het centrum van Hong Kong hebben we een hapje gegeten bij een qua uiterlijk op Vapiono en qua snelheid op Happy Italy, lijkend tentje. Dat eten serveren dat kunnen die Hongkongnezen wel, wat een tempo. We mogen sowieso niet klagen over de bevolking hier, erg aardig en bovendien erg schoon! Wij als Westerlingen kunnen een voorbeeld nemen aan deze hygiëne in openbare ruimtes! Daarnaast is ook het metro netwerk van bijzonder hoog niveau, zelfs een leek in het reizen met de metro kan hier de weg vinden.
Na de snelle maar goedvullende hap, namen we snel de metro terug naar de haven, daar bekeken we de lichtshow die dagelijks rond 20:00 uur door de hoogste gebouwen van Hong Kong wordt gegeven. Daarna liepen we via de Avenue of Stars, waar onder andere het beeld van legende Bruce Lee prijkt, terug naar ons hostel.
Op onze derde dag in Hong Kong besloten we om naar Disneyland te gaan. Het was wederom zwaar bewolkt, maar mogelijk weerhield dat de massa om ook naar het park te gaan. Rijen hebben we namelijk de hele dag niet gezien, wat resulteerde in een snelle doorstroom bij attracties. Het park is opgedeeld in 5 stukken, waarvan ze ook echt alle 5 hebben bekeken. Bekende attracties als Space Mountain en het schietspel van Buzz Light Year, waarin Brian nipt won, komen voorbij. Maar ook unieke Disney attracties als Grizly Mountain (achtbaan door de bergen) en RC Racer hebben we aangedaan. Ook een show waarin alle Disney figuren een hoofdrol vertolken hebben we gezien alsmede de parade op Mainstreet USA. Dat we al helemaal zijn ingeburgerd hier bleek uit de actie van een 2 jarig meisje tijdens een van de twee shows. Het beste kind legde haar hand gedurende de halve show op de knie van Brian. Gisteren nog werd Claudia door een wildvreemde gevraagd om te poseren samen met haar op een foto, hieruit bleek toch ook wel weer dat niet iedereen onze aanwezigheid al als normaal beschouwt. Doordat het niet erg druk was, lukte het zelfs ons nog om met Mickey en Mini en Donald en Katrien op de foto te gaan, wat wel een leuke herinnering geeft. Rond 17 uur besloten we het park te verlaten, net op tijd want kort daarop begon het te regenen. Back in town aten we nog wat en besloten we alvast online in te checken voor onze vlucht naar Nieuw-Zeeland van morgenavond (18:30 lokale tijd). Morgenochtend zullen we ons hostel verlaten en voordat we naar het vliegveld gaan, afhankelijk van het weer, nog het een of ander bekijken. Daarna zullen we na een 11 uur durende vliegreis op donderdagochtend 6 maart (lokale tijd) landen in Auckland. Daar zullen we direct onze camper ophalen en de rest van ons avontuur tegemoet rijden.

Hong Kong hebben we ervaren als een bijzondere, mooie, maar ook extreem drukke stad. Macau hebben we niet bezocht, omdat hier geen tijd meer voor was. Dachten we allemaal dat we in Nederland verpest waren met de smartphones, het kan altijd erger! In Hong Kong lopen zelfs ouders en grootouders met hun neus op het telefoonscherm! Het is opvallend hoeveel 'gezinnen' met een kind je hier ziet, terwijl de eenkindpolitiek in Hong Kong niet (meer) van toepassing is.

Tips voor eventuele bezoekers na ons: Met een metrokaartje van nog geen 30 euro p.p. kun je onbeperkt reizen door de verschillende gebieden van Hong Kong. Het overnachten in een goedkoop hostel is ons achteraf goed bevallen, het is schoon en heel centraal gelegen (wijk: Tsim Tsa Tsui). De aanbevolen attracties zijn met een beetje goede wil en het gebruik van de metro zeker allemaal te bezichtigen in een paar dagen. Eten is in Hong Kong niet erg afwisselend, maar wel vrij goedkoop.

• 04 Maart 2014 - 15:23

Rob Lexmond:

Een super begin! Heel veel plezier verder!! X

• 04 Maart 2014 - 16:12

Sila:

Wat een super leuk verhaal en best veel meegemaakt al zo de eerste dagen en hele leuke foto's. Kan mij gewoon niet voorstellen dat jullie daar zitten omdat ik Clau pas nog heb gezien echt vreemd haha. Ik wens jullie een goede reis naar Auckland en veel plezier met de camper dat wordt ook een leuke onderneming en lekker je eigen plekje in de camper is ook wel fijn. Tot het volgende verhaal xxx

• 04 Maart 2014 - 16:21

Helga:

Top verslag Brian! Uitgebreid. Leuk, dat je dat bijhoudt! xxx slaap lekker en morgen goeie vlucht!

• 04 Maart 2014 - 17:24

Oma V.d. Spek:

Wat een uitgebreid verslag, zo kunnen we het echt helemaal volgen. Leuk hoor.
    Ook fijn dat je foto,s kunt laten maken, dan zie je jullie meteen samen.
    Ik heb vandaag van je moeder een foto gekregen, die vlak voor
    jullie vertrek is gemaakt. Fijn.
    Ik hoop ,dat het morgen lukt met die zware bagage, maar jullie zijn sterk.
    Fijne vlucht, ik hoop, dat je lekker slaapt in het vliegtuig.
    XX Oma .

• 04 Maart 2014 - 18:25

Jolanda En Noa:

Klinkt super!! We genieten ervan om jullie verhaal te lezen.... Noa hoopt voor jullie dat de zon gauw gaat schijnen!! donderdag 24 gr in Auckland....gaat dus wel lukken! Veel plezier en goeie reis. xx

• 04 Maart 2014 - 18:39

Lotte:

Klinkt echt helemaal super! Geniet er lekker van hè! Alvast een hele goede reis richting Auckland en heel veel plezier! xxx

• 04 Maart 2014 - 22:44

Yvonne De Winter:

Helemaal geweldig dus daar . Claudia en
    Brian!! Ben blij dat t allemaal erg leuk is. Geniet ervan. Goede reis morgen en voorzichtig met het links rijden vanaf morgen, maar gelukkig heeft Claudia daar toch al ervaring mee op Cyprus. Veel plezier verder xx papa, mama en Natasja

• 05 Maart 2014 - 13:56

Astrid:

Zo de eerste dagen zitten erop, en dus ook de eerste lange vlucht :-)
    Leuk verslag zo van Hongkong. Ik kijk nu al uit naar het volgend verslag en uiteraard ook de bijbehorende foto's
    Goede vlucht naar AKL
    Xxx

• 11 Maart 2014 - 21:31

Shirley :

Klinkt goed, geniet ervan!!!
    We wensen jullie nog een hele mooie reis!